Titel: Diskoskasteren (gr. Diskopolos)
Periode: Klassisk tid
Datering: ca. 460 f.kr.
Højde: ca. 155 cm
Materiale: Marmor
Nuværende placering: Palazzo Massimo, Rom
Skulpturen på billedet er en romersk marmorkopi af skulptøren Myrons original fra det 5. århundrede f.Kr. Originalen var af bronze, men er gået tabt. Der er lavet flere kopier af Diskoskasteren, men denne - fra Palazzo Massimo i Rom - er den mest berømte. Den forestiller en atlet, der er i gang med at kaste en diskos. Vi ser her et eksempel på afbildning af det prægnante øjeblik, og betragteren får fornemmelsen af hele bevægelsen i kastet og ikke blot det øjeblik, han rent faktisk er “frosset” i. Man får næsten fornemmelsen af, at han drejer sig, mens vi kigger på det, og vi ved, hvordan han vil fuldende bevægelsen.
Vi er nu tydeligt nået frem til den periode, hvor idealkroppen er i højsædet. Man bemærker typisk først hans større muskelgrupper, men når man går i detaljen, vil man opdage, at særligt hans fødder og hænder er meget naturlige. Fødderne har mange detaljer som svang og knyst, og hænderne har formfuldendte knoer og årer. Hans muskler og sener er tydelige og naturlige, men selvom hver en muskel i hans krop er spændt - mere end man nok ville forvente i denne positur - er der intet udtryk for denne koncentration i hans ansigt. Han repræsenterer således den strenge stil.
Hans hår er kortklippet og afslører to “horn” i panden. Disse er ikke rester af hovedbeklædning eller horn, men to markører, som skulptøren har benyttet som “målepinde” under udførelsen. Disse kunne være blevet fjernet grundigere.
Støttestenen ligner en form for palmestub, men som betragter forventes man at se bort fra den.