AO.3 Reception

Menneskeskabte ting har ofte en særlig betydning for skaberen og den tid, han er en del af. Men denne betydning kan ændre sig med tiden, da genstanden, som tiden går, vil ændre kontekst og dermed betydning.

Course Outcome
...

Menneskeskabte ting har ofte en særlig betydning for skaberen og den tid, han er en del af. Men denne betydning kan ændre sig med tiden, da genstanden, som tiden går, vil ændre kontekst og dermed betydning. Mennesker i andre tidsperioder vil forstå genstanden ud fra deres egen tid og begrebsverden. Det vil sige, at de “modtager” og forstår objektet ud fra sig selv og bruger det til deres formål. Det betyder, at æstetiske træk, man i en periode fandt tiltrækkende, kan virke frastødende i en anden. Denne modtagelse af et objekt kaldes for reception.

Det kan derfor være en fordel at betragte udvikling som udtryk for forskellige ønsker i stedet for i kategorier, der medfører en værdidom (arkaisk, klassisk, barok etc.). Det er derimod som oftest sådan, at tidlige frembringelser er teknisk simple og utvetydige i udtrykket, mens senere frembringelser er mere teknisk forfinede og sværere at tolke.

Gammel kone 3.-2. årh. f.Kr. og rekonstruktion af arkaisk kore
© Jastrow, Marsyas

Svastika er et gammelt symbol på lykke, livets cyklus og solens gang. Det er blevet flittigt brugt i mange kulturer og i alskens sammenhænge, blandt andet som udsmykning af Ny Carlsberg Glyptotek. Symbolet havde oprindeligt en meget positiv konnotation (Sebastian - er det kun ord, der kan have konnotationer, eller kan symboler også??), men efter at nazisterne tog det som et symbol for deres ideologi, har det fået en negativ værdi. Det er på den måde væsentligt at vide, hvornår et givent svastika er produceret, hvis man vil forstå, hvilke følelser der ligger bag. I eksemplet med Ny Carlsberg Glyptotek er det dermed væsentligt at vide, at svastikaerne er lavet, før Hitler kom til magten, og dermed skal forstås som lykke-symboler. Oprindeligt havde Carlsberg også svastika på sine ølflasker, men disse blev fjernet efter 2. verdenskrig. Det er dog meget omfattende at skulle fjerne bygninger og tilhørende udsmykning, og det er også historisk interessant at bevare svastika i dets oprindelige betydning, så vi husker på dets symbolværdi verden over før 1930'erne, og derfor er Ny Carlsberg Glyptotek stadig prydet med svastika, selvom det gipper lidt i de fleste gæster, når de ser symbolet. På samme måde virker ældre kunst anderledes på os nu til dags, end den blev opfattet i sin egen samtid, hvis ikke vi gør os den ulejlighed at sætte os ind i samtidens æstetik.​

Romersk gulvmosaik med svastika
© Maciej Szczepańczyk

Hagekors på tysk fly
© Bundesarchiv, Bild

Ny Carlsberg Glyptotek med svastika

Øvelser